پاسخ آنتی بادی مشابهی به پروتئین کلیدی کرونا ویروس 2 در افراد دیابتی و غیر دیابتی وجود دارد

8اکتبر 2020- تحقیقات جدید منتشر شده درDiabetologia (مجله انجمن اروپایی مطالعه دیابت) نشان می دهد که پاسخهای آنتی بادی به SARS-CoV-2 در بیماران با و بدون دیابت مبتلا به COVID-19 مشابه است، بنابراین بعید به نظر می رسد که پاسخ ایمنی، مسئول میزان مرگ و میر بالاتر در افراد مبتلا به دیابت باشد.

علاوه بر این، محققان دریافتند که یک پاسخ آنتی بادی خاص مربوط به پروتئین اسپایک ویروسSARS-CoV-2 ، به شدت با بهبود بقا مرتبط است، این موضوع امیدها در مورد، شانس موثر بودن واکسن های مربوط به همین پروتئین، در جمعیت آسیب پذیر مانند افراد دیابتی و جمعیت عمومی را افزایش می دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که سطح بالاتر قندخون به شدت با مرگ و میر ناشی از COVID-19 در بیماران صرفنظر از ابتلا به دیابت، ارتباط دارد.

مرگ ناشی از COVID-19 و بیماری شدید کووید-19، در میان بیماران دیابتی، به ویژه دیابت نوع 2 ، بیش از حد ثبت شده است. در کشورهایی مانند انگلستان ، حدود 30٪ از افرادی که با عفونت کووید-19فوت کرده اند همچنین به دیابت مبتلا بوده اند و در کشورهای دیگر نیز آمار مشابهی گزارش شده است.

نویسندگان این مقاله، به رهبری پروفسورPiemonti ، مدیر موسسه ی تحقیقات دیابتSan Raffaele ، در بیمارستانIRCCS San Raffaele ، در میلان ایتالیا، توضیح دادند: نشان دادن توانایی ایجاد پاسخ مناسب برای آنتی بادی در حضور هایپرگلایسمی(قند خون بالا)، برای درک مکانیسم هایی که منجر به نتایج بدتر بالینی در بیماران دیابتی به دلیل ابتلا به ذات الریه ی COVID-19 می شود و همچنین برای کمپین واکسیناسیون بمنظور جلوگیری از عفونت  SARS-CoV-2، در آینده ضروری است.

نویسندگان وجود سه نوع آنتی بادی برای COVID-19 را در مطالعه خود تجزیه و تحلیل کردند: ایمونوگلوبولین G یا IgG، که شواهدی از عفونت در گذشته است.IgM ، که نشان دهنده عفونت اخیر یا فعلی است و IgA، که در پاسخ ایمنی مخاطی نقش دارد، به عنوان مثال در بینی و مجاری تنفسی جایی که ویروس وارد بدن می شود.

آنها پاسخIgG ، gM Iو IgA در برابر آنتی ژن های متعدد SARS-CoV-2 را در گروهی متشکل از 509 بیمار با تشخیص مستند کووید-19، که به طور آینده نگر در بیمارستانسن رافائل پیگیری می شدند، تجزیه و تحلیل کردند. این بیماران همه بزرگسال (18 سال به بالا) بودند و بین 25 فوریه و 19 آوریل 2020 در این بیمارستان پذیرفته شدند. این بیماران برای کمک به تلاش های تحقیقاتیCOVID-19 فرم رضایت نامه ای را برای گرفتن و ذخیره ی نمونه های خون امضا کردند. محققان نتایج بالینی و سطح آنتی بادی بیماران را با توجه به وجود هایپرگلایسمی، از جمله دیابت تشخیص داده شده یا تشخیص داده نشده، در زمان بستری یا در طی آن، تجزیه و تحلیل کردند.

در میان بیماران مبتلا به COVID-19 تأیید شده ، 139 نفر (27.3 درصد) دیابت داشتند: دیابت در 90 نفر (17.7درصد) قبل از بستری شدن در بیمارستان تشخیص داده شده بود، در حالی که دیابت در 49 نفر (9.6 درصد) در زمان پذیرش در بیمارستان، تشخیص داده شده بود (تشخیص جدید). دیابت با افزایش سطح بیومارکرهای التهابی و هایپرکوآگولوپاتی (افزایش لخته شدن خون)، همچنین لکوسیتوز (افزایش لکوسیت ها، نوعی گلبول سفید در سیستم ایمنی بدن) و افزایش نوتروفیل ها(مقادیر بالای نوتروفیل، نوع دیگری از گلبول های سفید خون) همراه بود.

دیابت به طور مستقل با 2.3 برابر افزایش خطر مرگ، حتی پس از تنظیم سن، جنس و سایر بیماری های هم آیند مرتبط، همراه بود. علاوه بر این، صرفنظر از ابتلا به دیابت یا نداشتن دیابت، ارتباطی قوی بین سطوح بالاتر قند خون و خطر مرگ وجود داشت. مدل سازی آماری نشان داد که هر 1.1 میلی مول در لیتر افزایش قند خون منجر به افزایش 14 درصدی خطر مرگ ناشی از COVID-19  می شود، صرف نظر از اینکه آیا بیمار دیابت دارد یا خیر.دامنه ی مقادیر قند خون در بیماران بدون دیابت 4.1 تا 6.6 میلی مول در لیتر بود، در حالی که در افراد دیابتی دامنه بسیار بالاتر بود ، از 5.1 تا 14.3 میلی مول در لیتر.

پاسخ ایمنی از نظر آنتی بادی های فوق علیهSARS-CoV-2 در بیماران دیابتی وجود داشت و تقریباً از نظر زمان و سطح آنتی بادی با بیماران غیر دیابتی یکسان بود، فقط تفاوت های بسیار اندک و غیر معنی داری دیده می شد. پاسخ ایمنی همچنین تحت تأثیر سطح قند خون نبود.

از میان پاسخ های آنتی بادی اندازه گیری شده، مثبت بودنIgG در برابر RBD[1](که ویروس از آن برای ورود به سلول های انسانی استفاده می کند) میزان بقا را هم در افراد دیابتی و هم در افراد غیردیابتی پیش بینی می کرد. به طور کلی، وجود این آنتی بادی های خاص با کاهش 60 درصدی در میزان مرگ کلی بیماران مبتلا به COVID-19، و کاهش 63 درصدی خطر مرگ در بیماران دیابتی و کاهش 57 درصدی در افراد غیر دیابتی همراه بود. به گفته نویسندگان این امر مهم است، زیرا بسیاری از واکسنهایSARS-CoV-2  که در حال حاضر در حال تولید هستند، این به اصطلاح "پروتئین اسپایک" را در ویروس هدف قرار می دهند.

نویسندگان اظهار داشتند: بیماران با دیابت تشخیص داده شده یا تشخیص داده نشده، بیشتر علائم شدید و مرگ ناشی از ذات الریه COVID-19 را تجربه می کنند. نحیف بودن، بیماری های هم آیند قبلی و احتمال بالقوه ی اختلال زمینه ای در عملکرد سیستم ایمنی می تواند به نتایج بدتر کمک کند.

آنها نتیجه گیری کردند که دیابت یا قند خون بالا پاسخ ایمنی در برابر SARS-CoV-2را مختل نمی کند. شواهد مبنی بر وجود آنتی بادی IgG، در برابر" پروتئین اسپایک "با یک اثر محافظتی قابل توجه مرتبط است( کاهش 60 درصدی مرگ و میر). کاهش مرگ و میر ناشی از COVID-19 در بیماران دیابتی، خوش بینی محتاطانه ای را در مورد اثر واکسن های آینده علیه SARS-COV-2 در افراد دیابتی، که به ویژه در این بیماری کشنده ی همه گیر آسیب پذیر هستند، فراهم می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-10-similar-antibody-response-key-sars-cov-.html

 



[1]SARS-CoV-2 spike receptor-binding domain